Încă de la frageda vârstă de 4 luni, bebelușii pot face activități acvatice de împrietenire cu apa, sau mai bine spus, reîmprietenire, după primele 9 luni de viață în petrecute în lichidul amniotic. Instinctul lor în apă este încă dezvoltat, având capacitatea de a-și ține respirația în apă câteva secunde.
Cei (foarte) mici se simt bine în apă cu temperatura mai ridicată, de 32-34 grade, într-un spațiu luminos și în culori vesele.
Tratamentul apei este un factor important, bazinele fiind tratate cu clor, ori printr-un sistem de electroliza salină. Ambele opțiuni sunt potrivite pentru bebeluși, dar în ambele cazuri, la finalul ședinței, este necesară clătirea lor și hidratarea cu creme sau loțiuni specifice vârstei.
Între 4 luni și 2 ani, cei mici vor face activități care le vor dezvolta reflexele și confortul în apă, utilizând diverse jucării și echipamente acvatice specifice. La acest interval de vârstă, cele mai potrivite sunt interacțiunile 1 la 1, cu antrenorul, pentru a dezvolta o relație de încredere, dar mai ales pentru stabilitatea de care cei mici au nevoie, în procesul de explorare a mediului acvatic, cu o persoană pe care încep să o cunoască și cu care se obișnuiesc.
De la vârsta de 2 ani, copilul poate începe cursurile de înot, prin activități care fac tranziția de la jocuri de creștere a încrederii și confortului în apă, la dobândirea mișcărilor de înot și perfecționarea acestora. De la această vârstă, se poate trece de la ședințele cu antrenor personal la cele de grup, acestea având un număr restrâns de copii – de la minim 4, la maxim 6.
În această etapă, bazinul poate avea dimensiuni mai mari față de cel pentru bebeluși, dar pastrând o atmosferă intimă și starea de siguranță a copilului. Totodată, de la aceste vârste, copilul poate adăuga elemente de echipament, precum ochelarii de înot și casca.
Cursurile de înot pentru copii sunt, în primul rând, despre relația de încredere în trio-ul părinte-antrenor-copil. Acest aspect se observă imediat din reacțiile copilului pe durata ședinței, dar și din bucuria cu care revine în bazin. Instructorii și antrenorii sunt oamenii care susțin copiii de la primele bălăceli până la primele mișcări de înot. Experiența lor în apă se măsoară atât prin pregătirea în domeniul natației, cât și prin abilitățile de a crea o conexiune autentică și puternică cu cei mici. Pentru o tranziție lină, cu un sentiment de siguranță atât fizică, dar mai ales emoțională, părintele și copilul pot participa împreună la cursuri, până când cel mic stabilește o relație de încredere cu antrenorul, dar și de confort în absența părintelui din apă.
Socializarea joacă un rol foarte important în dezvoltarea copiilor și începută de la vârste fragede își face efectul pe termen lung. Integrarea în colectivități, începând cu creșa până la școală, dezvoltarea abilităților de relaționare, comunicare și integrare în medii noi – toate acestea sunt elemente cheie pe care copiii le dobândesc prin activitatea sportivă.
Înotul este, înainte de toate, o abilitate necesară de-a lungul vieții. Dacă cel mic manifestă o înclinație către performanță, înotul este un sport care aduce multe satisfacții și dezvoltă abilități pe care copilul le poate transfera în viața personală și, ulterior, cea profesională. Totul începe cu prima bălăceală și primul zâmbet în apă.
Locațiile BSC în care se desfășoară cursuri de înot pentru copii cu vârste între 4 luni și 5 ani:
BSC Floreasca, Antrenor Coordonator: Ana Dragomir
BSC Iancului, Antrenor Coordonator: Alina Constantin
BSC Luxuria, Antrenor Coordonator: Mădălin Pantazi
BSC Berceni, Antrenor Coordonator: Irina Stroe Hănescu